Somesuunnitelmat
Markkinointi on isoa verkossa – Opi, mistä ihmiset ovat kiinnostuneita sosiaalisessa mediassa.
Mistä lähdetään liikkeelle?
1. Tavoitteiden määrittäminen
2. Somesuunnitelman luominen
3. Kanavien valinta
4. Käytettävät hashtagit
5. Feedit/storyt
6. Kampanjoiden suunnittelu/hallinta
7. Mainosrahan määrittäminen
8. Sisällön tuottaminen
9. Visuaalisuus
Hyvällä suunnittelulla on merkitystä. Houkuttele yleisösi upeilla visuaaleilla.
Sosiaalinen media
Ole siellä missä asiakkaasi ovat.
Miksi sosiaalinen media?
Sosiaalisen median kautta tavoitat helposti uusia asiakkaita ja yrityksesi myynti kasvaa. Ihmiset viettävät sosiaalisen median parissa päivittäin hurjasti aikaa, joten siellä myös sinun asiakkaasi ovat viettämässä aikaansa ja etsimässä tietoa. – Onhan myös sinun yrityksesi?
Kanavia on monia, Facebook, Instagram, Youtube, Twitter. LinkedIn. Tärkeintä on miettiä missä sinun yrityksesi kohderyhmä on.
Maksuton vai maksullinen näkyvyys sosiaalisessa mediassa?
On maksutonta läsnäoloa sekä maksullista somemainontaa. Tilien tekeminen ja ylläpito ei maksa mitään, joten kannattaa hyödyntää sosiaalisen median voimaa. Siellä voit keskustella asiakkaidesi kanssa, jakaa kiinnostavaa ja ehkä hiukan rentoa materiaalia. Säännöllinen julkaisu on todella tärkeätä, jotta voit samalla analysoida mikä toimii sinun kohderyhmälle.
Maksullisen somemainonnan kautta voit kohdentaa mainoksesi tarkasti haluamallesi kohderyhmälle ja hankkia lisää näkyvyyttä julkaisullesi. Kohdistamalla mainoksesi oikein ja hankkimalla maksullista näkyvyyttä, pysyt uutisvirrassa. Samalla näkyvyys paranee ja löydät uusia asiakkaita.
Miten lähteä liikkeelle? Minä autan.
Tuntuuko sosiaalinen media vieraalta, et tiedä miten aloittaisit tai oma aikasi ei riitä?
Minä olen sinun apunasi somekanavien- ja sisältöjen luomisessa tai jos haluat että ylläpidän somekanavia niin sekin onnistuu!
Rakenna brändisi sosiaalisessa mediassa
Mitä yrityksesi tekee
Kerro yrityksen tarina. Miten kaikki on alkanut ja miten tähän päivään on päädytty.
Miksi juuri sinun yritykseltäsi pitäisi ostaa
Kerro mikä tekee sinun yrityksesi ostospaikkana ainutlaatuisen
Mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen
Millä tavalla yrityksei on ainutlaatuinen. Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että eroutut muista
Miksi joukkueesi on hämmästyttävä
Kerro omasta joukkueestasi. Tuomalla esiin oikeita ihmisiä ja kasvoja yrityksen takana sekä julkaisuissa, että tarinasisällöissä, muodostuu koko yrityksestä konkreettinen kuva käyttäjien mielissä.
Palaa juurillesi. Näytä ihmisille, miten aloitit.
Mistä aloittaa?
1.
Luo profiili
Tehtävänä on luoda selkeä kuva siitä, mistä yrityksen toiminnassa on kyse. Tämä onnistuu tehokkaimmin sloganin tai ydinlauseen avulla, joka kertoo parhaassa tapauksessa myös yrityksen persoonallisuudesta.
2.
Esitä tuotteesi tai palvelusi
- Monipuolisia sisältöjä: Laadukkaat, selkeät ja esteettiset tuotekuvat, jossa tuote tulee hyvin esille.
- Ei pelkästään yrityksen itse tekemiä julkaisuja:
Tuotekuvien ja in action -kuvien lisäksi olisi tyytyväisten asiakkaiden kuvia ja kertomuksia tuotteesta.
- Osallistavat kilpailut tuotteen ympärille: Tuotteen esilletuomiseen voidaan ajoittain käyttää myös kilpailuita. Kilpailut voidaan rakentaa tuotteen ympärille, jolloin palkintona voi olla tietty tuote tai vaihtoehtoisesti lahjakortti esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan.
- Tuotekuvat, käyttötilanteet, referenssit ja onnistuneet tekstit – näillä päästään pitkälle: Ylipäätään tuotteen markkinoinnista kannattaa siis tehdä monipuolista. On tuotava esiin itse tuote, mutta myös sen mahdolliset käyttötarkoitukset ja -tilanteet. Kuluttajat rakastavat muiden tyytyväisten asiakkaiden kertomia referenssikuvia ja tarinoita, ja monet myös seuraavat vaikuttajia sosiaalisessa mediassa, joten näitäkin kannattaa ehdottomasti hyödyntää kuluttajatuotteiden markkinoinnissa.
3.
Etsi kohdeyleisösi
- Yksi hyvä tapa kohdeyleisön määrittämiseen on luoda muutama kohderyhmää edustava asiakastyyppi. Mieti jokaisesta edustajasta esimerkiksi seuraavat seikat;
- ikä
- asuinpaikka
- perhesuhde
- kiinnostuksen kohteet
- harrastukset
- ammatti
- tulotaso
- sekä mahdollisia luonteenpiirteitä
- kulutustottumuksia ja
- ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
- Luotuasi erilaisia asiakastyyppejä, sinun on helpompi suunnitella ja suunnata mamarkkinointia määrittelemillesi kohdeyleisöille. Käytä profiileja hyödyksi myös markkinointiviestien suunnittelussa, kanavavalinnoissa ja markkinoinnin kohdentamisessa.
Lähtö
Ydinsanoma
Mikä on tärkein viesti?
Kenelle
Mikä on kohderyhmä?
Missä
Mitkä ovat kanavat?
Toiminta
Mitä
Millaista sisältöä?
Milloin
Millainen on aikataulu?
Kuka
Vastuu tekemisestä?
Kehitys
Osallisuus
Mitä päivityksien lisäksi?
Mittarit
Mikä toimii ja mitkä ei?
Arviointi
Miten kehitetään toimintaa?
“The best marketing doesn't feel like marketing.” - Tom Fishburne
Alla olevat sosiaalisen median paketit auttavat yritystäsi olemaan näkyvillä ja näin pääset hyödyntämään sosiaalisten verkostojen huikeat hyödyt.
Somejulkaisu
alk. 490€ / kk
- 2-3 somejulkaisu/viikko *kuva ja teksti asiakkaalta
Somejulkaisu
alk. 650€ / kk
- 3 somejulkaisua viikossa/ 6kk ajan
- Sisältää kuvaukset, tekstit
- Sometilin ylläpito (Instagram ja Facebook)
- Stories-ominaisuus
- Sisältää somesuunnitelman
Somesuunnitelma
alk. 560€
- Vuodeksi eteenpäin
Sometilien ylläpito
290€ / kk
- Enintään 5h/kk
- 5 julkaisua kuukaudessa (fb/Ig)
- Kuva tai video
- 2 kampanjaa kuukaudessa ja optimointi (fb/Ig)
- Sisällön luominen
- Lisää tykkääjiä ja seuraajia
- Mainoskampanjan hallinta
- Kuukausittainen kehityksen seuranta
Sometilien ylläpito
390€ / kk
- Enintään 8h/kk
- Kuukausittainen kehityksen seuranta
- 8 julkaisua kuukaudessa (fb/Ig)
- Kuva tai video
- 3 kampanjaa kuukaudessa ja optimointi (fb/Ig)
- Sisällön luominen
- Lisää tykkääjiä ja seuraajia
- Mainoskampanjan hallinta
- Kuukausittainen kehityksen seuranta
Sometilien asennus/päivitys
650€ / kk
- Sosiaalisen median tilien asennus/päivitys
- 12 julkaisua kuukaudessa (fb/Ig)
- Kuva tai video
- 5 kampanjaa ja optimointi
- Sisällön luominen
- Lisää tykkääjiä ja seuraajia
- Mainoskampanjan hallinta
- Kuukausittainen kehityksen seuranta
Ota yhteyttä
Heräsikö kysyttävää? Haluatko lisätietoja? Älä jää epäröimään vaan ota rohkeasti yhteyttä!